dinsdag 25 juni 2013

Je eigen blog starten - tips & tricks

In 2009 startte ik mijn eigen blog, hierop wilde ik beauty en fashion gedetailleerde artikelen plaatsen. Toen ging ik verder in september 2011 verder met een schone lei, nog steeds onder de zelfde naam SunlightDreams. Mijn blog begon weer langzaam op gang te komen ik kreeg weer bezoekers en binnen no-time zat ik aan een aantal 100 bezoekers per dag. Nu weet ik dat er veel meiden ook een eigen blog willen starten maar nog niet precies weten hoe. Ik heb voor jullie een aantal tips op een rijtje gezet voor diegene die een eigen blog willen starten. Kijk gauw verder!

Voordat je je eigen blog gaat starten, moet je jezelf eerst een aantal vragen stellen:
Waar ga ik over schrijven op mijn blog? En waarom?
Wil jij in je blog graag schrijven over random beauty en mode, of wil je liever alleen schrijven over beauty of mode? Wil je een soort dagboek, waar je persoonlijke artikelen publiceert? Of zou je graag je werk willen laten zien aan de rest van de wereld zoals foto's/tekeningen?

Hoe ga ik mijn blog noemen?
De naam van je blog is erg belangrijk, het heeft invloed op het aantal bezoekers dat je zult krijgen. Zorg ervoor dat je je blog een naam geeft die gemakkelijk te onthouden is en niet al te lang. Gebruik je een naam zoals bijv. Beautyaddict, dan denken veel meiden dat het alleen over beauty gaat. Kies dus een naam die 'veelzijdig' is en niet die gaat over één onderwerp. Mocht je ook andere artikelen willen gaan schrijven dan alleen maar over beauty. Denk eraan dat je een naam verzint die bij jouw past en die niet gaat vervelen. Want zodra je later eens van naam wilt verwisselen kun je bezoekers verliezen doordat mensen je niet meer kunnen vinden.

Waar ga ik mijn eigen blog starten?
Er zijn verschillende websites waar je je eigen blog kunt beginnen, denk hierbij aan Blogger en Wordpress. Het is hartstikke simpel, het wordt stap voor stap uitgelecht hoe je je eigen blog aanmaakt. Probeer verschillende dingen uit om te kijken hoe deze websites werken. Kom je er niet uit, er zijn genoeg bloggers die je even een duwtje in de goede richting willen zetten!


Lay-out van je blog
Dit is het belangrijkste, het is natuurlijk het eerste wat de bezoekers krijgen te zien. De eerste indruk moet goed zijn wil je dat je bezoekers terug blijven komen. Maak een leuke site door met HTML te werken (dit kun je altijd leren!) maak je eigen header. Onderscheid je van de rest!

Blog inhoud
Je kunt je lay-out wel zo mooi mogelijk maken, maar uiteindelijk gaat het om de inhoud. Mensen komen hier om leuke artikelen te lezen. Voordat je je artikel gaat publiceren vraag je dan eerst eens even af "Zou ik dit intressant vinden als lezer?". Zorg ervoor ook dat er zo weinig mogelijk spelling fouten in zitten, je kunt een blog schrijven maar als er honderden spellings fouten in zitten zien mensen het ook niet meer zitten om je blog te bezoeken.

Plannen
Er zijn dagen dat je overstroomt met ideeën voor het schrijven van artikelen. En dat je deze het liefst allemaal in één keer publiceerd! Natuurlijk is het handig als je deze allemaal verspreid over een hele week, zo heb je ook tijd om nog wat andere dingen te doen zoals bijv. de was?! Bij Blogger en Wordpress heb je de mogelijkheid om automatisch voorgeschreven artikelen te publiceren op de gewenste datum. Dat is natuurlijk ideaal voor als je er een tijdje tussen uit gaat.


Plaatjes en foto's
Dit is ontzettend belangrijk voor je blog. Je kunt je eigen foto's maken en deze dan ook weer bewerken. Je hoeft hiervoor niet te beschikken over Photoshop, er zijn ook handige gratis bewerk programma's zoals Photofiltre en Photoline. En daarvoor zijn ook weer handige hulpsites die je helpen om op weg te komen met deze programma's. Je kunt natuurlijk ook plaatjes gebruiken die je vind op het internet zoals, Weheartit en Tumblr.

Benaderen van bedrijven
Zorg hiervoor dan dat je al een mooi aantal volgers hebt en al een aantal maanden blogt. Stuur het bedrijf waar je graag mee wilt samenwerken een e-mail hierin moet je je blog wel een beetje verkopen. In de e-mail spreek je diegene altijd met 'u' aan en let op goed gebruik van hoofdletters en interpunctie.

Dat zijn eigenlijk belangrijke punten voor het beginnen van je eigen blog. En vergeet het belangrijkste niet dat je plezier hebt in wat je doet! Schrijf over artikelen die jou intresseren. Het is jouw blog, dus jij bepaald wat er op komt.

Veel liefs,
Monique

3 opmerkingen:

  1. Goede post!

    P.s: doe je mee aan mijn winactie? :D

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit is heel handig voor beginnende bloggers, denk ik! liefs.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dankjewel, deze tips ga ik zeker kunnen gebruiken want ik heb net mijn eigen blog!

    groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen

Thanks for leaving a message! ♥